Pages

Thursday, July 22, 2010

putera kucing



Zaman engkau orang besar-besar beg sekolah dulu,sebelum membuta mesti korang semua jenis berlagak anak orang kaya baca cerita dongeng yang entah apa apa kan?kalau yang pattern lembab pulak tunjuk macho ambik buku "fairytale" walhal sepatah haram tak paham..nak nampak cool punya pasal,hal ehwal mengaji gua tak tau pi mana...time berkumandang waktu rehat masing masing gelabah puyuh pecah masuk perpustakaan buat-buat baca cerita fairytale depan budak baru kelas sebelah...


Tahun 90-an cerita "cinderella" tercicir croc sebelah memang tengah berbisa,cerita "jack and the beanstalk" pun tengah naik menyucuk..gua sendiri jadi tak senang duduk kalau tak habis tengok gambar sambil mengangguk2 kepala konon paham plot cerita..semangat memang kena waja habis..cerita arnab dengan kura kura lawan lari terus gua tolak tepi..baru england orang kata..


antara buku cerita yang gua sempat sambar dari kenalan lama gua adalah cerita prince of frogs atau pun dalam dialek kelantan putero katok..bagi gua cerita macam ni lebih sesuai dengan identiti gua selaku hero kampung yang berstamina serta boleh diharap..keselamatan kampung,keharmonian budak budak serta kerja kerja ukhwah tergalas kemas diatas bahu gua atas nama hero berotot dimana mana..tu tahun 90-an memang gua dikira putera katak tapi sekarang...


2010

kalau ditakdirkan gua ni seekor kucing gua akan pilih untuk jadi kucing jantan yang paling berkaliber..klimaks kejayaan gua boleh diukur dari segi tangkapan tikus sehari hari..segala tangkapan akan dibuat berdasarkan aduan orang ramai serta kerjasama pihak majlis..hasil tangkapan akan gua kongsi dengan bini gua-cik daisy..cik daisy merupakan kucing berbulu gebu bermata biru berbaka melayu..memang menawan bila digayakan dengan rantai loceng beriben merah jambu..


sungguhpun cinta gua dengan cik daisy kekal harmoni namun apakan daya..gua dan cik daisy dipisahkan oleh sangkar kejam..sehari hari gua akan datang menemani cik daisy didalam sangkar..gua akan ceritakan pada dia segala perkara yang indah indah..sampai gua terlelap dan bangun semula pabila sampai waktu tengahari..menu juadah tengahari cik daisy gua makan bersama sama..bukan senang gua nak makan frieskies,hari hari gua bantai tikus pasar saja..


apa saja rintangan gua hadapi dengan cik daisy,guruh kilat petir ribut gua tetap temankan cik daisy. gua tawu cik daisy takut guruh..terketar ketar dalam hujan lebat gua cari surat khabar buat selimut..setiap malam sebelum gua tidur gua berharap agar cik daisy akan hidup bersama sama selamanya dengan gua..tangan gua julurkan masuk kedalam sangkar supaya senang cik daisy kejutkan gua andai ada ular yang cuba cuba masuk kedalam sangkarnya..

saban malam gua temankan cik daisy dibawah langit yang berbintang bintang..embun yang menitis nitis gua hadapi tanpa sweater adidas mahupun naiki..cinta gua pada cik daisy bukan macam cinta ahmad idham pada haliza misbun ,bukan jugak macam cinta tiz zakiah pada remy ishak tapi cinta gua cinta abadi,,


setiap pagi jugak gua akan dihambat oleh tuan cik daisy,anak2nya yang masih lagi mummayiz juga sering menggilis gua dengan roda basikal..kadang kadang sampai berdarah darah kepala..bila gua sudah sembuh gua datang balik dengan kaki capik dan ekor yang bengkok..demi cinta gua pada cik daisy tiap saat gua hadapi dengan teguh..

Kalau tuan cik daisy balik kampung,gua akan ke padang sekolah belakang masjid sana mencari belalang untuk bekalan makanan cik daisy.habis gatal gatal badan gua kena miang lalang..kalau nasib tak baik bontot gua kena lastik dengan anak anak india dekat jalan depan perumahan..sakitnya tak payah cerita la,kentut pun dah lari rentak...malamnya cik daisy mengopek belalang seperti makan kuaci cap bunga didepan gua...sambil makan sambil mengiau tanda sedap gila..gua senyum saja...

Angin malam bertiup sejuk seperti biasa namun cinta gua pada cik daisy tak pernah dingin..masih hangat seperti dulu...dalam kedinginan malam gua terlelap..menunggu esok yang penuh bermakna bersama cik daisy.

pagi itu


tiba tiba


datang tuan cik daisy menghambat gua dengan kayu golf,kepala gua dipalu bertalu talu..darah memercik2 terkena bulu cik daisy...kaki gua terkulai layu..segenap dunia menjadi malam...tanpa belas kasihan dada gua dipijak berkali kali...stamina gua hilang..gua sudah tak berdaya untuk lari...tulang rusuk gua berselisih,sakitnya tuhan saja yang tahu..air mata gua mengalir sayu dengan mata tertutup rapat..."kucing sial!!!"jerkah tuan cik daisy..suara gua tertampan di kerongkong..nafas mula berombak rombak...langit biru semakin mengecil.....perut gua dipijak pijak..dalam kepayahan gua hulurkan tangan kedalam sangkar..impian gua hanya mahu bersama cik daisy hingga akhir hayat..gua gagahkan kudrat seekor kucing...


sadenli....


**

**

**

*

bersambung..gua kena la saspen sikit..


6 comments:

stiffler said...

kecik kecik orang jantan main guli dengan main aci ligan la..bapok gila layan cerita putero katok..

ceritalebat said...

gua cerita malam malam paham..takkan lu main aci ligan malam malam...kalau langgar pagar jiran deghmen kepala.

::cdot the dot:: said...

ah lu...saja bikin klimaks gua turun..

hiro said...

keh3..lu baru nak belajar blog ka..mantap2.

ceritalebat said...

cdot;lu idola sejati gua..keh2

hiro;aah..gua baru nak kenal..tolong2 la gua sikit

Anonymous said...

How far have we come? What have we learned? How are we feeling? as a country, and as individuals? Honor those we knew and loved who lost their livesThere are other useful definitions in this field, for example, creativity can be defined as consisting of a number of ideas, a number of diverse ideas and a number of novel ideas He is a passionate traveller And the smoke of the incense, with the prayers of the saints, ascended before God from the angel's hand
They gave up trying to educate us about these things years ago It has everything to do with consistency and setting limits2 As you empty your mind of old business and memory, new concepts and awareness will replace them and become your new truth

[url=http://www.indianapoliscoltspros.com/]Pat Angerer Jersey[/url]
[url=http://www.denverbroncosofficialstore.com/]Women's Elvis Dumervil Jersey[/url]

Cheryl Perlitz ~ 2004 All Rights Reserved In the business world, Cheryl Perlitz is best known as the author of the popular book, "Soaring Through Setbacks - Rise above adversity - Reclaim your life" and her upcoming book Survival Tips Handbook Tracking SoftwareAs you start writing articles, and especially when you have been writing them for awhile, you will need a way to keep track of everything you've writtenWant more options? TapouT's got you covered In street terms we are speaking of gutless Christians but for the sake of diplomacy let's say they aren't too willing to take a firm stand

[url=http://giantsofficialjersey.com/]Victor Cruz Jersey[/url]