Pages

Thursday, December 23, 2010

Trilogi Kampung Gua-Siri Member Member.

Segala rakan taulan yang gua tinggalkan lapan tahun lalu haram tak dengar cerita..Gua kembali ke alor setar..Bermacam macam pattern membe lama gua jumpa.

Member-member yang dulu kurus sekarang dah gemuk,yang gemuk sekarang dah mati,yang dulu selalu buli gua sekarang dah jadi maknyah,yang dulu bangang sekarang bawak BMW,yang dulu dapat no 1 dlm kelas sekarang alhamdulillah sekarang dah mula kerja kilang,yang dulu pemalu sekarang menikah dulu,yang dulu malas mengaji sekarang dah jadi mufti,yang dulu tak boleh pakai sekarang dah mengaji luar negeri.

duniawi ni peraturan dia mudah,kalau lu lembik dengan ujian hidup lu nanti tak bertujuan..

ni safwan,dulu biasa biasa tapi sekarang dah luar biasa ataupun ultra biasa


p/s: persamaan semua membe gua adalah mempunyai fesbuk.

Monday, December 13, 2010

Gua tak boleh nak berenti ambik benda ni..

semenjak sepupu intro kat gua dulu
siang malam gua dah mula tak konsisten,
lifestyle gua sebagai belia sekarang
dah tak berapa belia.
member2 gua start pulaukan gua kerana anggap gua "destroying record".

ah!~gua pedulik hapa.

hidung gua berair deras,
mata gua merah lampu isyarat,
jantung gua dup dap dup dap.

mak bapak gua pulak jenis tak peduli sangat dengan addiction gua,
fashion kolumpo la orang kata,
panggil kenduri pun pakai facebook,
manusia zaman sekarang pattern duniawi paling kemas,
mana hilang hadhari...

ahh!!~ gua tak ada masa nak bagi tazkirah.
gian gua dah datang...tak tahan betul,...


sepupu gua memang puaka,dia senang dapat barang..
sebab dia duduk dekat kampung,tapi gua payah dapat..
dealer macam tak berani..

kalau ada pun harga macam celaka..
semalam gua tarik overdose,
hari ni badan gua panas macam seterika..

*

dia dah mai dah...menggeletar kalau dapat ni.

*

*

*

*
sikit punya susah cari port nak bantai durian,
kentut jenis ni yang bau memang tak boleh nak runding
..


Friday, December 10, 2010

Menabung Kepala Orang.

Dalam pukul 3 tadi mak gua ada bagi gua job..Job biasa biasa tak ada la berat sangat sampai melibatkan percintaan..Yang tak berapa adventure job gua kali ni tak boleh makan komisen..Kalau makan jugak memang makan penendang..Mak gua kali ni tak berapa nak mesra pengundi..


Selesai dressap mak terus passing buku tabung haji beserta duit dekat gua..Gua angguk tanda termeterai sambil memacak rambut...Jurusan ekonomi ni mak cukup cekap.Bukan main legend..Buku lejar saja ada tiga belas buah..Itu belum campur kalkulator saintifik lagi.

***********************************************************************************

Sampai tabung haji gua ambik no then settle cara baik dengan brader kaunter..Gua one by one dengan tenang dan akhirnya siap segala hal tertunggak..Habis kerja terus gua blah..Perabis masa ni bukan hobi gua..Tu hobi pemancing laut dalam.


Molek gua bukak pintu keluar bank datang sorang makwe muslimah sergah gua..Air muka beliau jernih,penuh keihlasan dan tiada dendam..


"Abang aji,derma la sikit utk buat sekolah agama ni abang aji..kerja amal ni bang aji.."-rengek beliau pada gua..

gua menangis shahdu..

P/S: Pertama kali dalam hidup gua selaku belia tegar dilabel abang aji.gua rasa dressing gua dah cukup ngeri..Tapi mungkin dah sampai seru untuk gua naik haji..Doakan abang aji ye..

Thursday, December 9, 2010

BEZA PERANGAI INDON DENGAN MALAYSIA

PERANGAI MAT INDON

  1. tak ada kerja lari masuk malaysia,
  2. tak ada duit rompak brader malaysia,
  3. melawan sikit parang polis malaysia..
  4. nak menikah bawak lari makwe malaysia..
  5. pantang kena marah santau majikan malaysia..
  6. menari punya hal ganyang orang malaysia,
  7. main bola katok team malaysia..bangang


PERANGAI ORANG MALAYSIA

  1. melenggak depan sinetron,
  2. layan lagu radja,
  3. download video lunamaya,...bangang..

sekian...

Monday, December 6, 2010

Ejek Nama Bapak

Sekitar tahun 90 an,fashion ejek nama bapak betul2 trendy..Kalau kena gaya dan nada boleh menangis member..Dalam kelas gua tak ramai yang profesional dalam main ejek nama bapak..Darjah 5 cerdas masih ketandusan pelapis dalam arena ejek nama bapak,yang tinggal hanya gua dan beberapa ekor member..


*************************************************************

November 2001

Selesai hantar borang skim pinjaman buku teks, gua kembali ke tempat duduk..Dari meja gua kelihatan cikgu rosnah tengah sibuk kira borang..Sibuk yang betul betul punya sibuk..Memang makan penampar kalau buat hal waktu klimaks cikgu rosnah.

*

"hamid osman"!!..kahkahkah..
"hamid gurkha"...kahkahkah..
"osman ikan toman"kahkahkah..


Celaka!!sapa pulak berani petik nama bapak gua pagi pagi ni..Siap nama datuk gua dia tarik,puaka betul!!..


Gua angkat kepala cari dari mana datang suara durjana..-pehhhhh.....haram jadah hang min....-gua start plucking nama bapak...


!mad hassan,hassan altromen..!

dia counter attack gua dengan nama atuk..

celaka!!!!!!!!!!!!!!!!-gua belum diskaver nama atuk dia..takpa lu tunggu...


****************************************************************************

waktu rehat pagi tu gua tak turun kantin,gua dah atur strategi..gua selinap masuk bilik guru,sambil buat muka pelajar cemerlang gua selongkar meja cikgu rosnah..borang buku teks gua selak dengan agressif sampai renyuk..


yes dapat!
gua macam selalu,perkara jahat mana pernah gua tak dapat..

gua teliti sampai berkerut dahi..

mohd syamin bin hassan,hassan bin.....kahkahkahkah!!.

gua kaver gelak bagai nak barai..

***********************************************************************************

Lepas waktu rehat adalah kelas matematik.belajar pecahan dengan belajar tengok jam ni kerja budak hingusan,boleh belajar sendiri kat rumah..Gua ada job yang lebih "exclusive"..Usai kelas matematik gua tak ingat kelas apa,tapi cikgu tak ada..Gua tarik napas..Gua kontrol pitching,volume gua kasi naik...

*

""Woi....anak mad hassan,hassan bin cik bulat..kahkahkahkah..bulat bin segitiga,bulat bin sfera kahkahkahkah....!!!""


P/S: esoknya kelas matematik gua belajar pasal geometri,gua lebih aktif dan intensif menggunakan perkataan "bulat"...Dan macam biasa gua gelak sampai terbarai...kahkahkah..

Saturday, December 4, 2010

Bersembang Dengan Brader Bangang.

Hujan turun bukan main lebat,gua basah secara lengkap..Sekali imbas gua macam budak tengah kencing dalam seluar..Kolaborasi pulak dengan muka gua yang lencun dan tak berperasaan maka ramai brader lalu lalang ambik mudah kewujudan gua..


Dalam hati lain cerita.Jiwa gua dengan lancar dan fasih memaki stesen bas skudai yang tak pernah ada bumbung sejak zaman firaun lagi.Nasib baik hujan biasa yang turun,kalau hujan batu tak ke bocor kepala gua...


Sambil berzikir gua tunggu bas dengan penuh akhlak..

Setengah jam berlalu..gua still steady..

Sejam......

Dua jam....bas masih tak sampai sampai..


Gampang!..lambat macam ni sapa boleh tahan,lisa surihani pun mengamuk.Gua stendby kutip batu nak baling dekat drebar bila dia sampai nanti...Bab masa ni jangan bawak bergurau dengan gua.

***********************************************************************************

"assalamualaikum!"
sergah sorang brader kopiah sambil tersengih sengih kat gua..

gua jawab salam macam biasa...ahh pekida mana pulak ni..bisik hati gua..

gua..=>.".err.lu nak balik mana ni?"

brader kopiah=>.."ana nak balik melaka..anta?"

ahh main ana anta pulak..gua tenang dalam kucar kacir...pelan pelan gua susun ayat..


gua=>.."ana nak balik muar saja..anta budak UTM ke?"

brader kopiah.=>.."aah..ana belajar mekanikal..anta?"

gua=>"ana belajar civil eng..."

brader=>"civil ni orang kata dia mudah n kacang sikit dari mekanikal kan anta?"


gua diam tanda malas nak layan orang bongkak nak mampos...


*********************************************************************************

tiba tiba brader kopiah bersuara lagi..



"err anta,betul ke civil engineering ramai awek cun?hehehe..."..


batu yang gua kutip tadi secara spontan gua tuju kat kepala hotak dia...mungkin cara berkenaan lebih "tarbiyah" kepada beliau..kahkahkah..



p/s:sebenarnya gua tak baling pun batu kat dia,cari mampos apa...

Friday, December 3, 2010

Pendedahan Underground Isteri Ahli Koprat..


Naib canselor gua punya zuhud jangan nak buat main..Toyota dengan honda selamba beliau tolak tepi..Elaun drebar pun kita kira kemudian..tapi datuk,eksersais eksersais jugak,ni sampai bukak bisnes basikal sapa nak jawab?...kahkahkah..

Wednesday, November 3, 2010

Hujan Di Penghujung Disember

gambar gua dengan adik gua tahun 1996,

Kalau itu jam gua ada fesbuk memang gua snap 7 8 keping gambar buat profile picture..Gua nak posing gaya mulut muncung sambil jari tunjuk peace..Baru makwe makwe tadika sangkut sorang dua..Lepas tu gua nak snap gambar depan cermin tandas shoping kompleks sambil buat muka perasan kiut..Macam celaka punya kiut..


Kalau tak cukup menyengat gua bagi follow up dengan status hot pulak..Tiap tiap jam update gua punya status..status fesbuk gua akan pastikan lebih bercorak jambu..auuuw..kompom mau 3 4 ratus makwe menangis sambil add gua on de spot..


Tapi sekarang bagi gua fesbuk lebih kepada wadah pelingkup belia masakini..Makin jahanam budak budak gua tengok..Ok gua stop pasal dulu fesbuk..


Berbalik kepada gambar,sebelah kiri yang duduk kepit macam lepas pekena kacip fatimah tu adalah gua..Cute memang tak boleh nak lawan..Gigabait punya kiut..Sapa rasa dia lagi kiut dipersilakan tampil gua nak belasah lama lama..


Gua masa ni di alor setar,depan masjid zahir..Umur gua dalam nam tahun,cakap pun tak tentu hala lagi,tapi dah pandai posing..Sebelah kiri pulak adik gua,badan sedap sedap dan selalu bantai gua..puaka betul..Garang macam gampang tapi gua tak ambil peduli sangat..Gua biarkan dia garang sorang sorang..


semalam yang lebat telah meninggalkan gua.-disember 1996

Tuesday, October 12, 2010

Sepagi Di Sekolah Menengah

Pagi itu macam pagi biasa.tak ada yang luar biasa..

Gua bangun dalam pukul enam yakni waktu piawai seorang remaja berjiwa padu..Selesai semayang subuh gua wirid ala kadar sampai terbit fajar sidiq..Settle urusan kerohanian,gua capai beg sekolah..Dah 3 hari gua tak bukak beg sekolah..Hal hal duniawi ni gua malas nak ambik kisah.

Pelan pelan gua sorong basikal sampai kepintu pagar,


Ahh..tayar kepek pulak..

Gua gelabah puyuh pam basikal..Settle kerja gua campak pam naik atas bumbung..Lambat punya pasal babai mak abah gua belakang kira..Gua putar speed lima dan kayuh basikal macam nak kejar pontianak..Bukan apa,kalau sampai sekolah lambat tiga kali mau kena penampar dengan ustaz shaari..falsafah hidup gua kena penampar bukanlah sesuatu yang harmoni.

Yes!.

Gua sampai on time...

**

**

**

Dalam kelas gua cuma tunggu dua benda..Satu, tunggu waktu rehat,lagi satu gua tunggu waktu balik..Algebra awal awal lagi gua dah tolak tepi...Gua lebih afdhol melayan konsert dalam perut sambil tunggu waktu rehat..

**

**

krinnggg......!!

**

Berdesup gua lari keluar kelas..Dari tingkat 4 gua terjun gaya bebas dan berlari ke kantin..Lapar macam ni memang dah tak boleh nak buat apa...

Gua seluk kocek kanan petik duit belanja..ah..

peluh bercerau cerau..seluk poket kiri pulak....demn!!..darah kali ni betul betul berderau..


**

Situasi tak bawak duit sekolah memang boleh gua klasifikasikan sebagai situasi maut..Bagi budak budak surau memang boleh dihandel dengan niat puasa tapi bagi hantu macam gua....Gua tangani dengan makian jauh disudut hati..


Walaupun seringgit setengah sangat berharga..Lepas satu hari dekat sekolah..Tapi sekarang kalau gua bawak seringgit setengah gua hanya dapat kuaci cap bunga..wadehell..

p/s: sejarah membuatkan lu lebih menghargai hidup(lebat,2010)


mengamuk: tak ada kena mengena dengan cerita gua


Thursday, October 7, 2010

Entri Abah Abah.

"Abah abah"....Jerit aiman di suatu petang sekitar tahun 2020 kepada gua...angin bertiup lembut disusuli terik mentari senja..Pokok pokok bunga cik daisy meliuk lentok seolah olah mengikut melodi angin..bayu petang betul betul mendamaikan hati gua..


Abah,aiman nak kayuh basikal dekat depan sana boleh?.teriak aiman separuh girang..dari sinar matanya sudah cukup menampakkan kehenseman yang diwarisi bapanya..


Pergilah wahai anakku..kayuhlah sampai ke lebuh raya,abah tak kisah..


Budak budak kalau gua biarkan depan tv maka bodoh dan lembiklah jadinya..Badannya dipukau tilam toto dan bantal busuk,kepala otaknya diperangkap ultraman dan doremon,nuraninya dipenjara putera shazlan dan atashinchi,nafsunya pula didedah dengan iklan smartshop yang mencelah..Andai dipedulikan arakian bengaplah anak gua sebagai konklusi.


Engkau masih mentah wahai puteraku,pergilah...


Gua biarkan anak gua meneroka disetiap penjuru alam,biarkan dia tahu selok belok dunia.Supaya nanti dia akan sedar,dunia bukan lah semudah botol susu dan pampers.


gua kembali mengirup kopi cik daisy diselang seli suaranya...


**


**


selang beberapa jam..

di kejauhan gua nampak aiman menunutun basikalnya pulang..
perlahan lahan dia melentok di bahu cik daisy..


**

suara merdunya tiba tiba memecah sepi

**

"abah abah...aiman nak tengok upin dengan ipin pulak boleh"?..


gua tunduk memandang selipar sambil memikirkan jalan yang lebih konservatif dalam mendidik anak anak.

Monday, October 4, 2010

BERSAMA PAKAR SAKIT TUAN.-CERITALEBAT

Mulai minggu ni blog gua akan ada segmen "luahan perasaan bersama ceritalebat". Segala soalan boleh tanya gua via fesbuk untuk kemaslhatan bersama.


Soalan pilihan minggu ini..


Saudara,
Saya berumur 18 tahun dan baru menamatkan SPM ..Kini saya bekerja disebuah kilang di utara tanah air.Untuk makluman saudara saya bolehlah dikategorikan sebagai minah kilang yang cantik jelita..Bukan orang yang kata saya cantik,saya sendiri kata..


Masalah saya bermula semenjak saya mula berkenalan dengan jejaka A..Jejaka A mempunyai budi pekerti yang sopan santun gitu.rambut pun belah tengah dan sentiasa pakai kemeja kotak masuk dalam seluar..Saya begitu teruja dengan karakter jejaka A dan mula menyayangi dia..Namun apakan daya,keluarga saya menolak A kerana A adalah seorang bangla..saya kecewa.


Tanpa pengetahuan A dan keluarga saya, saya mula menjalin hubungan sulit dengan B..B juga berkerja berhampiran kilang saya..B mempunyai susuk tubuh yang sasa,misai yang ganteng serta punggung yang kukuh.Terus terang saya nyatakan setiap kali bersama B saya dapat melupakan kekecewaan terhadap A..Namun sekali lagi keluarga menolak pilihan saya hanya dengan alasan B adalah mat indon.


Saya sangat sedih dan terlalu kecewa..Saya tahu saya gadis yang cantik tetapi sangat sukar bagi saya membuat pilihan antara bangla dan indon..saya pening dan buntu...bantulah saya lebat..


-katty90-..(khatijah abu)


jawapan..
Khatijah,saya mulakan dari masalah awak yang kecil dulu ok..Saya tahu awak sangat cantik namun awak sedang buntu dan pening sekarang,saya syorkan awak menghempuk kepala awak ke tiang elektrik untuk menghilangkan rasa pening itu..


Bagi masalah awak yang kedua,seharusnya wanita yang cantik jelita seperti awak ini dingorat lelaki dari new zealand,bukan dari new delhi..dalam soal membuat pilihan pula,ibu bapak awak tidak boleh menolak orang sesuka hati kerana belum tentu ketiak bapak awak lebih wangi dari ketiak bangla berkenaan.


Sebagai kesimpulan dan ikhtiar yang terakhir,seelok eloknya saya syorkan awak bunuh diri kerana bagi saya tidak ada yang lebih lingkup selain berkahwin dengan lelaki indon..

salam satu malaysia.


p/s:..sory lama gila gua tak update blog,kerja banyak.

Monday, September 27, 2010

NATIONAL GEOGRAPHIC MELAYU.


Tahun 199o-an

Bapak gua zaman ni memang tengah fanatik dengan cerita binatang..Selamat pagi malaysia dengan Buletin utama semua bapak gua tolak tepi..Gua sebagai jeneral bapak gua pun ikut "hi" sekali dengan dia..Pantang ada national geographic terus gua dengan bapak gua duduk depan tv siap dengan buku catatan..



Tiap tiap minggu cerita pasal lain lain binatang..Gajah,singa,beruk,cengkerik,ikan puyu,cicak tokek semua gua layan..Biasanya lepas habis cerita gua akan tanya bapak gua beberapa soalan yang gua rasa gua tak dapat tangkap masa menonton..Bapak gua kadang kadang bagi jawapan boleh tahan gugle jugak gua tengok.



Minggu tu cerita pasal gajah..Habis siaran gua mula kemuka soalan kat bapak gua.


Gua-> ayah,gajah ngan harimau bintang sapa lagi kuat?

Bapak gua jawab sekali napas

"Gajah ni dia punya speed tak berapa nak pergi,tapi kalau dia duduk atas harimau bintang boleh barai rimau terkeluar taik."

Gua-> owh..

**

gua dapat jawapan yang memuaskan..



Minggu seterusnya cerita pasal beruang pulak..alhamdulillah gua faham secara solid dan tak ada apa nak tanya..

**

Minggu sekali lagi cerita pasal ikan jerung..

**

Gua mula kucar kacir..Gua belum study lagi hal ikan jerung..Gua nak tau jugak dia duduk kat gua mana,beranak ka bertelur,vetebrata ka tak vetebrata,fotosentisis ka fotogenik..Gua kena ambik tau jugak semua tu..

settle menonton terus gua claim soalan kat bapak..

Gua->..ayah,ikan jerung dengan harimau bintang sapa lagi kuat?

Bapak->..uuiii..ikan jerung mana boleh lawan dengan harimau bintang..ikan jerung tu pendekar laut,mana boleh senang senang naik darat..

Gua->..gua "owh" lagi sekali..



p/s: apasal gua masa kecik bengap melampau lampau ah.

Sunday, September 26, 2010

CERITA BENAR YANG PALING "INDIE"

Gua petik benda ni dari suratkhabar KOSMO, 25 SEPTEMBER 2010..ya,gua menangis lepas baca benda ni..karya DR CHE ROZMEY.

"Jiwa mereka dirobek,hati mereka diruntun dan perasaan mereka tersentuh dengan 2 Alam yang takut tanpa kata kata,seram tanpa hantu dan ngeri tanpa dialog.


Dengan lakon layar hebat,dialog dan kesan,bunyi mantap menyentak air mata yang memungkinkan mereka pengsan sehingga dipapah keluar panggung

Filem 2 alam yang mengembalikan kegemilangan filem melayu yang hilang 40 tahun lalu adalah wadah perjuangan ku.

Mereka akan berkata DDR dimanakan ku cari ganti serupa denganmu dan serupa dengan 2 alam kerana kau hadir untuk mengangkat martabat industri filem negara.

DDR,kami rakyat Malaysia malu padamu. Malu kerana dari awal lagi tidak bersamamu dan 2 alam yang mahu digagalkan oleh mereka yang tidak memahami perjuangan.

kalau bukan kerana nekad dan hebat pasti dirimu pasti kami tidak dapat merasa nikmat dan hikmah kegemilangan serta kejayaan pecah panggung rm40 juta yang kau cipta bukan untuk namamu tetapi untuk kami rakyat bangsa satu Malaysia yang menjadi kebanggaan dan keterujaan..

DR. CHE ROZMEY,..gua sokong lu..ya!..sentiasa sokong.

hensem tak idola gua?

**

**

**






Thursday, September 23, 2010

Hari Itu Hari Ahad..Sumpah Gua Takkan Lupa.


Gambar gua masa mula mula nak pergi mengajar tahun 1997..


Mak gua sebenarnya baru lepas tune bedak nyonya berdepung kat muka gua siap dengan minyak zaitun kat atas kepala..Sebab tu gua punya hensem sampai bersilau silau..Nampak tak kasut gua tu?..Paling letest..Bapak gua runding harga dekat kedai bata sampai kena tumbuk..Ok yang ni gua tipu..


Dalam beg gua ada botol air bentuk talipon bimbit sekali dengan straw antena boleh ejas..Mak gua isi dengan air milo suam..Ya minuman turun temurun..


Sebelum tu dalam beg gua jugak ada tiga buah buku kotak besar siap dengan kali-kali dekat belakang..Ada pemadam gambar nobita dengan pensel kayu 2B warna hitam jalur kuning, kotak pensel tin nissan skyline satu set dengan pembaris bergerigi.

Pengasah pensil gua simpan sekali dengan gunting dalam poket zip kecik .


Alhamdulillah sekarang gua jadi manusia yang boleh diajak berdakwah..


Oh ya dalam poket kanan gua tu ada duit sekolah seringgit dengan dunhill 20..Lighter gua simpan poket sebelah kiri sekali dengan kunci 125z..Budak sekolah zaman sekarang dalam kocek seluar ada henset dengan mp3 saja..tak real langsung.


p/s:Masa ni gua tak terpengaruh sangat dengan revolusi beg beroda..gua minat beg power rangers saja.

Tuesday, September 21, 2010

Karya Aristotle Yang Paling Romantis

gua bukak ensklopedia,
gua semak karya plato,
gua jumpa haron din,
gua tafsir kitab aristotle,
gua talipon anak beranak james brooke,


gua cuba siasat secara profesional..

apa makna semua ni..

gua harap ni kerja budak-budak art

bukan kerja enjineer.




yang bawah ni orait ke tak orait?.



p/s:..macam macam bau ada,dari bau lemang bawak ke almond london..

Monday, September 20, 2010

Tektik Cepat Kaya Jutawan Muda

Ni dia senarai bisnes yang gua try dari dalam buaian sampai ke tua bangka tapi tak pernah berjaya..


Bisnes cabut uban..Seawal darjah tiga gua dah terjebak dengan bisnes ni setelah pujuk rayu bapak gua.sehelai boleh pergi sampai 5 sen..Paling koman sepagi gua boleh tarik sampai sploh ribu helai..Untung toksah cerita la..Bisnes ni lingkup sebab bapak gua tarah rambut tapak satu...



Bisnes pergi beli kelapa..Yang ni boleh tahan puaka jugak dia punya pulangan..Sekali pergi kedai upah boleh jejak sampai 30 sen...Tapi apakejadah makan santan hari hari,boleh kena darah tinggi woi..Industri beli kelapa parut ni pun jahanam jugak selepas ada makhluk bukak kedai runcit sebelah rumah..Mak gua dah tak pakai khidmat gua..hancur periuk nasik gua..



Industri pungut tin aluminium..Gua try kerja ni dengan falik fitri seusia doblas tahun..Modal dia beg guni saja..Sasaran gua depan kedai mamak..Harga tin tahun 2000 tak lari jauh dengan harga getah..Sekilo mau puluh ribu rupiah jugak..Dan sekali lagi bisnes ni mampos sebab gua beralih ke bisnes cari tembaga..



Sektor tarik tembaga dalam wayar..Gua punya jahanam dulu pantang telekom datang buat kerja,pasti wayar hilang bergulung gulung..Dekat rumah gua tarik tembaga pakai playar sampai kematu tapak tangan..Biji mata pulak sama keras dengan ketul bata..Hardcore habis..Sektor ni pun tak tahan lama..gua surrender sebab penat sampai tak tau nak cerita.



Naik sekolah menengah gua ambik upah salin nota budak tingkatan lima,jual besi basikal,tolong jadi tokan barang budak asrama dan macam macam lagi gua buat..tapi sekarang.


gua try benda ni..


ketagih bukan main..


harap harap tak melingkup..

ni dia gua baru pasang..

amacam..




p/s:kalau gua gagal jugak gua tak ada pilihan lain,terpaksa la jadi model..hurmm..ta suke taw..=(

Sunday, September 19, 2010

Disebalik Tabir Seorang Ustaz

Masa gua kerja ustaz dulu dalam tahun 2006 ada sekali gua balik beraya naik bas.Jam tu gua tak berapa nak "hantu" sangat..Kira alim dan bertawaduk lagi..Tak macam sekarang ni,cukup-cukup lingkup.


Gua naik bas dalam pukul sepuluh malam..sejuk nak mati.Bas pulak pasang aircond pulas sampai habis,terasa macam nak pergi luku kepala drebar pun ada.Nasib baik gua ada experience study madrasah dekat negara alaska dulu.


Dalam bas gua duduk belakang satu kapel melayu "blonde"..Sekalipun hidung kemek, pipi kembung,gigi rongak,tengkuk berdaki tetap berambut "blonde".. nak nampak "amareka" tapi macam haram bukan?..


Baru setengah jam bas berjalan kapel blonde tadi mula main peluk peluk..Ok fine,gua selaku pendakwah bebas that time terus bertindak cemerlang..Gua pasang ayat kursi dekat henset then gua setting betul2 belakang seat kapel tersebut..


Yes gua berjaya,si jantan tadi mula buat-buat korek hidung..


20 minit kemudian..


Kapel blonde tadi langsung tak belajar dari masa lampau..Tetap peluk peluk.malah lebih erat dari sebelumnya.Kali ni gua tarik volume ayat kursi sampai habis...

ya!..tindakan gua sekali lagi efisyen..


Gua terlelap sebab terlampau ekstrem berdakwah,


**


**

Bangun saja tidur kali ni gua nampak benda yang sama..masih lagi peluk peluk..

Ok,kali ni gua handle cara lisan..gua berdehem dehem bagi amaran tok guru..
dalam sunyi sepi gua dengar si jantan bisik pada makwenya..


"tu la sayang,sapa suruh duduk depan mufti"


p/s:..lepas dari kejadian gua dah tak jadi mufti lagi,gua buat kerja kerja kampung saja.




gambar gua berzikir tepi laut ..amacam?

Thursday, September 16, 2010

Nama Nama Pilihan

Nama timangan gua sebelum raya

jie,

aaron aziz,

beckham,

arnold,

stonecold,

*

Nama timbang timbangan gua lepas raya.

bob,

mok,

endut,

boroy,

gondurowo,

debab,

jalil hamid.


ok gua pasrah..lepas ni gua pulun balik buat sixpack jangan menyesal..time tu jangan ada yang nak cuba mintak 2 3 pack dari sixpack gua..

sekali sekala ambik gambar sendiri boleh tahan jugak dia punya feel..ngee~..xoxo...macam haram..

Tuesday, September 14, 2010

Ucapan Aidilfitri Paling Lingkup Gua Pernah Dapat


Raya tahun ni gua tak berapa nak juara dalam main kirim sms raya..Tapi gua dapat banyak jugak sms gred jahanam dari kawan kawan..Banyak banyak sms gua dapat,gua tapis,kemudian gua buat selection sebelum gua publish dekat sini..


Mesej yang pertama ni gua dapat masa gua tengah khusyuk ajar nenek gua balut ketupat..Lan hantar dekat gua. dia test gua dengan pantun pat kerat.

"di hari raya bermain mercun,
bermain mercun di malam raya,
sungguh seronok bermain mercun,
mainlah mercun diwaktu malam!.."

gua ambik setengah jam jugak nak balas pantun dia.

Lagi satu mesej ni gua dapat masa tengah sibuk baca khutbah raya dekat masjid kampung gua.Brad bagi gua mesej paling maut.


Selamat hari raya,ikhlas daripada kami sekeluarga,Hafiz Zaidi dan isteri tersayang,Lisa Surihani serta anak anak.mohon maaf zahir dan batin.raye jempot datang umah!..


**

**

HARAM!.



Sunday, September 5, 2010

Secebis Pelempang Sebelum Senja



Ni dia anak buah gua..
Umur baru 4 tahun tapi perangai konservatif gila.

Tadi dia datang dekat gua..
Suruh gua lukis hantu..
Gua bidas bulan puasa tak ada hantu..
Dia desak gua jugak..


**


**


ok fine gua lukis kat dia gambar hantu..


**


**

settle gua lukis gua tanya dia balik..
"ni hantu apa?"...

*


*

"ni acik(yakni gua)"

jawab dia selamba..


p/s: gua stenby lempang dia ikut gaya akrobatik..

Friday, September 3, 2010

Aidilfitri dan Dunhill


Dah 3 hari gua ada di muar. Gua punya seronok sekarang tak boleh nak cerita,tak payah pikir apa apa.kepala hotak gua betul betul "freedom". Tak payah pikir pasal nak basuh kasut sekolah,tak payah pikir pasal daun pandan,tak payah pikir pasal rantai basikal ataupun apa apa..kosong..dalam kepala gua hanya memikirkan tentang skill terbaru nak celebrate raya..


tet tet

Mak gua hantar mesej pulak..
"hang kat mana tu,beli kat mak serbuk kari daging alagapas sat"..


Dari wetex parade gua gegas balik tanjung.freedom freedom jugak,tapi bab ayah dan ibu ni
memang gua tak berani nak berkonfrontasi..


Sampai kedai gua tongkat kawasaki 1000 cc,gua jalan masuk tak bukak helmet bagi nampak garang.

**

**
Ya tuhan!!!dalam kedai gua nampak jobot,dah dekat 21 tahun gua tak jumpa jobot..dah besar ye kau bot..Gua berlari terkam jobot sambil berlaga pipi lepas tu goyang punggung buat trademark..


Jobot->hoi,apa barang lu datang kedai beli serbuk kari ni.macam betina.


Gua diam sejenak..
dengan senyuman yang konsisten gua balas ..

"Yang lu ni beli dunhill tengah tengah hari ni apakejadah?..puasa lu mana?..

jobot senyum penuh makna...

p/s...selamat hari raya!-gua rasa dah dekat sejuta kali gua ucap dekat blog.


Monday, August 23, 2010

Nostalgia Lebaran


"Lebaran terasa kesayuan
Lebaran takbir bersahutan
Lebaran memuji keagungan
Bergema suara syukuri nikmat Tuhan"



Masa gua darjah dua dulu ada jugak gua main kirim kad raya.Kakak gua beli sedozen kad raya dekat sekolah balik buat bisnes dengan adik beradik.,


Gua angkat sampai tiga keping padahal nak hantar dekat sapa pun gua tak tahu.Gua pilih tiga tiga keping gambar meriam,tak ada satu pun gambar masid.Zaman tu gua mana la konsisten lagi dalam bab bab kerohanian ni.


Selesai urusan jual beli gua terasa macam nak maki diri sendiri pun ada.


Gua ni tulis nama sendiri pun suruh ibu, macam mana nak tulis kad raya..Tindakan gua beli kad raya tadi memang bangang.Kalau suruh orang lain tulis tak nampak asli pulak..Nak jadi hero punya pasal terpaksa la gua buat sendiri..


Gua koyak buku garis satu mukasurat tengah,gua bawak pensil berkepala pemadam,gua suruh kak husna buat "draft",nanti gua nak salin balik..Gua pesan dekat dia tulis yang bernas bernas,jangan merapu,jangan mencarut, dan jangan panjang sangat,gua nak hantar dekat orang tua tua..


Gua salin alamat dekat surat jemputan mesyuarat PIBG ,gua jumpa dalam beg sekolah,

*

*


"Encik Fadzalih Mahmud,
Guru Besar Sekolah Kebangsaan Sungai Korok,
Jalan Pegawai,05050,Al0r Setar,Kedah Darul Aman.

Assalamualaikum

Selamat hari raya

pecah kaca pecah gelas,
lepas baca harap balas."

Bila ingat balik,gua rasa macam nak terjun bangunan saja.Malu gila.sanggup gua jual pantun celaka macam tu dekat dia tanpa sebarang rasa bersalah.Gua sendiri tak tahu apa perasaan seorang cikgu tua dapat kad raya gambar meriam buluh dengan pantun haram macam tu.Kalau gua dekat tempat dia gua akan bersara.

p/s: TAHUN TU GURU BESAR GUA TAK BALAS PUN KAD RAYA GUA.LAGI DUA KAD RAYA GUA BAGI IBU DEKAT DAPUR DAN LAGI SATU GUA SIMPAN SEBAB GAMBAR DIA STAIL..LEPAS TU GUA DAH TAK PERNAH HANTAR KAD RAYA KAT SAPA SAPA LAGI SAMPAI LA TAHUN LEPAS GUA ADA BAGI DEKAT CIK DAISY SEKEPING.





gambar gua balik raya tahun lepas.

Saturday, August 21, 2010

Kisah Benar :Hubungan Terlarang Datuk dan Cucu Akhirnya Terbongkar.



RAMADHAN TAHUN 2055

Aiman->atuk dulu masa muda muda buat apa malam malam ramadhan camni.

Gua->facebook

Aiman->kalau time time sepertiga malam pulak?

Gua->belog

Aiman->sepuluh malam terakhir?

Gua->facebook dengan belog

Aiman->biar betul atuk ni?

Gua->eh eh budak ni.








P/s; sebenarnya gua pun tak tahu nak bubuh gambar apa untuk entry nih..

Thursday, August 19, 2010

ANTARA GUA DAN BANGLA

Semalam

Usai saja gua basuh muka,tak semena mena terbit niat nak study..Entah sejak bila kepala gua ada function study gua pun tak tau..


Gua sengih sorang sorang sambil cuba ingat balik pesan bulat dekat gua dulu,"niat yang baik jangan nak peram lama lama"..Sekarang bulat dah maju dari gua,sampai gua pun tak tau dia dekat mana.Last gua dengar,cerita dia ada niat nak ambik lesen lori trela.bulat bulat..Ah gua bukan nak cerita pasal bulat.


Sebelum gua bukak buku baik gua bukak facebook dulu kan?Nak belajar ni orang kata tak perlu tergesa gesa..Baru nampak cool...Facebook ni pun kira buku jugak apa.

**


**

Sambil menguap pelan pelan gua log masuk facebook..


sssaaapppp...
chatbox gua tiba tiba bergetar bagai nak barai..




nampak gaya macam ada bangla cuba ajak gua lawan pantun.

*

dengan nada yang lebih terkawal gua terus terang yang gua tak kenal dia.




dia ayat gua ajak main teka teki pulak



bangla ni mula gelabah bila gua start petik nama diva.





gua tinggalkan dia sorang sorang dengan dunia dia
selamat malam sayang..








Tuesday, August 17, 2010

23 Hari Menuju Aidilfitri



Petang tadi gua ada kelas dalam pukul dua.gua punya malas nak pergi kelas memang dah tak boleh nak bawak berunding. Level malas gua kalau dapat tau dekat ustaz sekolah menengah memang dah lama gua kena terajang.


**

**

Seperti biasa Gua ,Pol dengan Paob adalah orang terakhir masuk kelas hari ni,kalau kami cepat dari orang lain itu sudah dikira melawan takdir. Pendek kata kalau kami masuk cepat sikit lecturer pun jadi down nak mengajar,budak-budak lain dalam kelas semua buat muka nak cari gaduh.



Oleh yang demikian gua ambik inisiatif untuk datang lambat secara konsisten.Takda la lambat sangat,sejam setengah jam saja pun. Season ni saja dah tiga puluh tiga kelas gua masuk lambat,itu belum campur yang kena halau dengan lecturer lagi.Kalau semangat tak cekang memang kami haram tak mengaji apa.


Seat paling belakang memang kami dah chup awal-awal. Sapa yang cuba cuba duduk belakang terus gua dengan paob ajak lawan makan nasik.


Ok paling depan sekali konfem la lecturer takkan gua pulak,kelas gua hari ni dua jam,lecturer gua nama manja dia tok janggut.laki-umur dalam 50-an.pakai songkok kaler hitam.

2 jam kelas hari ni gua belajar hanya satu benda;

*

-lecturer gua suka tunjuk gambar sendiri dalam laptop-.

lepas tu dia suruh kelas teka,mana satu makwe lama dia,mana satu bini dia,mana satu dia.


gua petik beberapa title gambar dia.


gambar rambut saya pendek

gambar saya boroi

gambar saya dengan makwe sekolah rendah

gambar saya dengan makwe kawan sekolah rendah saya

gambar saya dengan pakwe kawan saya

gambar saya sorang sorang

gambar saya makan rambutan..


ah nak tulis sampai subuh pun tak habis


p/s; hari ni dah seminggu gua puasa maknanya lagi 23 hari gua dah boleh raya.

Monday, August 16, 2010

BUAT MERIAM BULUH SEMUDAH ABC..(tutorial)


gua menerbitkan entri ini atas dasar memajukan sistem pertahanan orang kita.

Masa era 90-an dulu perangai tak senonoh gua tak payah cerita la..Zaman kegelapan orang kata,tak ada lagi islam hadhari,tak ada lagi satu malaysia..Renaissance habis. Langsung tak ada pedoman.


Budak-budak tak pakai seluar lari merata rata.Anak muda tak habis habis bawak lari anak dara orang,makcik-makcik pulak kerja tengok cerita mexico tengah-tengah hari.Pendek kata dalam zaman kegelapan semua tak jadi kerja.


Selaras dengan kepintaran gua, pelbagai senjata moden telah gua "intro"kan bagi mengeluarkan kampung gua dari belengu kegelapan.Antara secret weapon kampung gua yang paling "pergi" adalah meriam buluh.


Kepakaran buat meriam buluh ni bukan semua orang ada,kalau suruh natasha hudson buat pun haram tak berbunyi.Kalaupun budak-budak enjineer yang buat belum tentu boleh fight dengan gua punya meriam.Benda meriam ni banyak pantang larang dia ataupun budak budak makmal panggil precautionary.


Buluh
Perkara yang paling gua "press" kat sini adalah pemilihan buluh.Buluh yang akan gua pakai bukan dari jenis buluh rebung atau buluh putu buluh mahupun putu piring. Buluh hutan jenis muda trang tang tang ataupun tua bangka juga tak berapa juara untuk digunakan.


Seeloknya pilih buluh yang sedang sedang saja.buluh tu gua nak pesan rendam dalam sungai dulu dalam sehari supaya lebih liat dan payah nak pecah. Futhermore,lakukan basement dengan memampatkan tanah liat di hulu buluh untuk hasil yang padu.
Precaution:lilit buluh dengan tiub basikal ataupun tali sampai ke pangkal bagi
mengelakkan buluh pecah dan terkena ke buah sendiri,.



Karbaid
Menatang ni takkan gua nak ajar pulak,gua pun tak tau apa nama saintifik dia tapi orang kampung gua guna nak peram buah pelam..Seingat gua dekat plastik dia ada gambar teko warna merah.Untuk setiap letusan yang kemas gua cadangkan bubuh dalam segenggam tangan budak darjah 2.
Precaution:kalau tangan basah tak payah nak gedik ramas karbaid.boleh putus nafas.



Air
Water,H2O,ataupun ataupun R.O water..sukatan dia mengikut kadar karbaid yang lu bubuh.Agak-agak gas hidrogen yang terbebas memerlukan 2 mol air,maka masukkan dua gelas,satu dalam buluh satu dalam perut.mudah kan kalkulesyen dia..
Precaution:jangan buat tektik bodoh pergi tuang air soya bandung untuk bunyi yang lebih maju.


Gua lupa nak bagitawu,jangan jadi bangang pergi cucuh meriam dari depan.Nanti muka lu jadi tak hensem satu hal,gua pulak kena tangkap ISA satu hal.Memang gua luku kepala sorang sorang.


Precaution:ni bukan indoor game,pergi main dekat tengah padang la woi..

Tuesday, August 10, 2010

SALAM PERANTAUAN





Salam perantauan dari kami pelajar tahun akhir Jurusan Perubatan Tadika Kemas of Kyoto,Jepun. Maaf zahir dan batin buat yang mengenali dari kami insan yang haram tak tahu apabenda.



Berdiri dua dari kiri,Mohd Kordi(kuala selinsing)
-Gua sebenarnya nampak saja kanak kanak riang walhal dalam poket gua sebelah kanan ada winston light. Ada dalam tiga batang lagi.sahur tadi gua pekena sebatang lepas berak. Dah masuk tadika ni line tak berapa terang la nak cucuh rokok.selamat hari raya ok(sambil buat muka cool)



Duduk paling kiri,Mohd Faqih(rantau panjang).
-Ramadan tahun ni gua puasa sekerat hari saja,kalau hari minggu gua off. Gua memang celaka. Kalau tak kena tendang dengan ustazah,gua akan kena tarbiyah dari makwe muslimah(berdiri satu dari kanan,yang pakai mulut merah tu)..ucapan gua-puasa biar selamba..



Duduk paling tengah,Ani Mayunis(johor baru).
-Dari riak wajah gua ni mesti lu ingat gua puasa kan?Padahal gua dah sebulan datang bulan.Jahanam kan perangai gua menipu.Tapi tak apa,sekurang kurangnya gua dah cuba yang terbaik time berbuka kan?..kira ok la tu...slogan gua-biar orang tak tahu kita tak puasa,asalkan kita memang tak puasa.



Berdiri paling kanan,makwe muslimah;siti rogayah(yan,kedah)
-Assalamualaikum semua..sihat semua? Selamat berpuasa ya..Sebenarnya gua pun tak puasa jugak. Lu gila ka apa,gua baru 5 tahun,mengeja kereta pun kucar kacir lagi.Inikan puasa. Tema gua-biar tak puasa asalkan nampak macam puasa.(masih dengan muka tak bersalah)


*


*

p/s;selamat berpuasa dari gua sekeluarga.

Sunday, August 8, 2010

EMPAT ORANG MELAYU PALING DIGERUNI SEPANJANG ZAMAN

Ni dia syed masahor..dia punya panglima level ultimate..penjajah mana yang suka buat gampang gerenti dapat pelempang dari beliau.

rosli dhobi..orangnya looking cool..dalam buku sejarah tingkatan 5 beliau ada posing.Beliau merupakan pejuang sejati yang tak ambik port hal makwe makwe.



ni mesti lu orang semua ingat mahmud june kan??bukan bukan...ni Sultan Kadir Kamarudn raja Fatani.. tengok misai saja dah boleh longlai kepala lutut kan?..fenomena taruh misai memang tengah "hi" masa ni..

**

**

**

gua-panglima alam semesta masakini..kebolehan gua boleh makan nasik 4 jenis lauk tanpa banyak bunyi..kalau ajak lawan luku kepala pun gua boleh pergi..gua jugak jenis rakyat berstamina tinggi..



p/s=selamat menyambut bulan kemerdekaan.

Wednesday, August 4, 2010

DIARI RAMADAN FALIK FITRI


memori gua dan falik fitri tak kan pernah terpadam sejak dari gua darjah tiga sampai bila bila.

NOVEMBER 1999

Falik fitri dan gua baru darjah tiga,
gua sekolah sungai korok dia sekolah seberang perak,
gua kelas tiga cerdas dia kelas 3 kenanga,
pastinya gua lagi solid dari dia,


Falik fitri petang petang meniaga kuih dengan air sirap depan shell. Dekat nak maghrib baru dia balik. Kesian pulak gua tengok.sambil kayuh basikal sambil makan kuih sendiri,memang sangat sangat "bersamamu". Bulan puasa pulak mak dia berenti buat kuih,gua rasa mungkin mak dia nak fokus pada terawih.

MALAM SATU RAMADAN

Sementara tunggu bilal tarik hi-not ajak semayang tarawih gua dengan falik fitri duduk bersandar dulu dekat tiang masjid. Pom pang pom pang kami ceritalebat. Gua selesa benar berforum dengan dia. Macam macam silibus kami teroka..dari topik telur masin sampai ke topik kad raya..Dari hal rumah tangga sampai ke tazkirah remaja gua bukak..Gua dan falik fitri gelak sampai terbit air mata.tiba tiba falik fitri sound gua,

"fizi,nanti kan aku rasa pak hang mesti masuk syurga,selalu mai masjid
,bukan macam pak aku,kerja tengok gusti saja.."

Gua balas tenang-"hang tak bulih cakap lagu tu,pak aku pun tengok gusti jugak..lagi satu pak hang baik,orang baik masuk syurga"-.gua jawab tanpa mengeluarkan dalil..budak darjah tiga macam gua memang dikira bawah kawalan jika masih tak reti baca jawi.

**

**

**

**

Gua dan falik fitri bangun beserta sedikit warm-up sebelum masuk ke saf budak-budak belum bersunat..Gua berdiri tegak gaya imam besar,sebelah gua syed. Sebelah kiri syed, faliq. Syed budak sekolah faliq jugak tapi tak masuk dengan kepala gua..Jenis kalau berbual saya-awak..apekejadah.

Rakaat pertama gua sempurna dengan segala rukun beserta tertib,masuk rakaat kedua..

Syaitan damien
menyelinap bawah lebai gua..


*


*

*

sambil semayang

gua pijak kaki syed..

syed pijak kaki gua balik..

gua pijak kaki syed lagi

falik pijak kaki syed

gua lock movement syed




dush!!!

syed tumbuk gua...-syed lari

adeiiii!!...

Gua dengan faliq fitri ligan syed..Syed lari laju macam haram..Gua dengan faliq fitri terus putar speed lima..Sampai depan pintu masjid syed hilang...


Ok,kita berpecah.-gua cakap macam dalam drama melayu..


Gua lari belakang stor masjid cari syed,.Habis berselerak besen masjid gua geledah. Tiba tiba muncul Pak Sahak belakang gua..Pak Sahak ni tok siak masjid,urusan masjid semua dia hendel..


HOI!!!!-jerkah pak sahak..


gua pucat,mulut terkatup.


zzzuuuuuppppp..kali ni gua dah terlupa nak kejar syed sebab pak sahak tengah kejar gua..dalam kes ni pak sahak lebih diberi authority berbanding syed..Gua lari ikut jalan belakang hala ke kubur.Jalan gelap tapi bagi kanak kanak mata terang macam gua apalah sangat..gua pecut tinggal pak sahak 2 tiang letrik.

tiba tiba..


**


**

POOOMMWMMMM!!!


Gua nampak Pak Sahak terduduk sambil tutup muka.Kondisi Pak Sahak mungkin kritikal tapi memandangkan situasi yang gua hadapi lebih klimaks,terus gua balik rumah makan nasik..



Habis saja tarawikh,gua pasang niat puasa dalam bahasa melayu macam yang mak ajar. Settle 3 pinggan nasik gua tapau,bapak gua tapau gua..Getah paip dihayun tepat ke tengah belakang gua.

**
sssaaapppppppp

**
ssssaaaapppppp

**
sssssaaaaaappp

..Biasa sangat!!!Hang tau dak pak sahak langgar signboard kubur ligan hampa..



ayat-ayat falik fitri terngiang-ngiang di telinga gua..ayah hang mesti masuk syurga.

-ah!hero kena cool,tak boleh nangis..getus gua dengan mata merah berair-air.



"Sahabat adalah orang yang pasti akan meninggalkan lu orang suatu
hari nanti dengan kenangan-gua"..







Saturday, July 31, 2010

PUYOL & PAOB TRADING..

lu orang kebulur?
nak makan tapi segan segan?
jangan cepat gelabah,
gua ada solusi,
port mencekik paling indie,
dengan harga siling paling relevan..



first time gua cuba servis kat sini,mak datuk,,,punya la ramai makhluk kastemer sampai kena beratur ambik nombor..jalan jem tak payah cerita la,sepuluh kilometer gua menapak sebab tak ada parking..peluh meleleh leleh diatas badan gua yang berotot otot.gua berjalan dengan kelajuan seorang brader..soluble habis!.


1.SERVIS

Dua pelayan wanita berbangsa itali menyambut gua dengan senyuman meleret leret didepan pintu masuk LOT 214..""vicente elparare khose delbouqe"-sapa pelayan pada gua dengan bahasa haram sepatah gua tak paham.. 2 2 pakai kebaya sarawak.gua berjalan sambil tunduk kepala tanda berhemah..PUYOL dengan PAOB punya bisnes ni luar biasa benar-hati gua berbisik bisik.


Pelan pelan gua dibawak ke meja santapan,..dia punya kelengkapan memang melengkapi habis!..meja makan pulak dicompletekan lagi dengan skrin sesentuh LCD tahan hempuk 42 inci .
kalau malam sabtu boleh buat tengok liga super super saturday.memang semuanya tip top..


tengok pada gaya gua rasa tak lama dah member gua dua orang ni nak beli uranium.


tetamu yang datang pun bukan main lagi,meja sebelah kiri gua george best sebelah kanan gua pulak mark zuckerbeg.pehhhh..


gua difahamkan peneraju utama P&P TRADING dah mula petik bini selepas mendapat keuntungan

*

*

*

biar muka tampak ganas asalkan dalam hati ada taman





2.MAKANAN

Belum sempat gua buat pesanan,makanan gua dah sampai..efisien macam gampang.aneka menu ada,dari nasi goreng kicap sampai ke aceitunas marinadas. sampaikan menu yang gua sendiri tak reti nak eja pun ada dijual jugak..antara jenis makanan yang gua nak petik kat lu orang ;

D’Grove Resto(nasi goreng belacan),
Paella Valenciana(mee goreng jepang),
Pollo Estillo Familia(budu),
Cesadilla con Pollok(cencalok),
Shitake( dan lain lain).


lu nak tau apa gua pesan??
kuih badak(hypotamus cuppycake) 2 biji dengan apam lenggang(love rilexs pancake)satu..
kenyang gila..


pemegang share PAOB & PUYOL TRADING mula buat muka bengis selepas mengetahui keuntungan berlipat kali ganda


**


**


**

macam ni punya gaya,rozmey pun gua boleh makan


3.HARGA

urusniaga semua dalam dolar saja..orang kampung yang senteng seluar jangan berangan la nak cuba cuba masuk.tapi kalau lu orang tak ada pitih boleh bayar guna kad kredit meybenk.


setiap pembelian akan diberi satu mata ganjaran..kalau lu boleh tangkap sampai sejuta mata ganjaran boleh tukar dengan megi kari letup sebungkus.kalau yang tak ada kad kredit akan diberikan alternatif jalan penyelesaian.baru mesra orang kata. (slogan para ah long gua ulas).


jalan penyelesaian satu
-masuk buku 555 hardcoverbook..fenomena riba akan meningkat dari jam ke jam..setiap jam 50% je menaik.kalau dalam sehari masih gagal menjelaskan hutang akan didenda
berjalan itik keliling sekolah rendah.


jalan penyelesaian dua..
-sekiranya lu orang masih berdegil keras kepala lutut taknak bayar,hutang akan dikreditkan dalam sistem bendahari universiti dimana lu orang tak boleh ambik exam terus sampai ke tua.


PUYOL & PAOB TRADING akan berkerjasama dengan penyimpan mohong mohong besar bagi mengishtiharkan muflis andai kata lu gagal melunaskan hutang kuih badak dengan air tin dalam jangka masa seminggu..



**

**

**

**



pemegang saham mula senyum bangga selepas dingorat artis artis serta ramai lagi makwe makwe.



4.PERADUAN.

peraduan MAKAN,BERAK DAN MENANG adalah satu satunya borang peraduan yang tinggal..anda hanya perlu sertakan butir bukti tandas yang anda berak selepas makan di P&P trading..setiap butir bukti anda berak dikira satu mata penuh..pemenang hanya diumumkan sejenak selepas jemaah CEO P&P trading bermusyawarah..


hadiah tempat ketiga

-minum pagi bersama PAOB pada pukul 12 tengahari di kafe berhampiran.
-akan diberikan kad keahlian secara percuma selepas membuat sedikit pembayaran secara beransur ansur sebanyak 30$.
-5 mata ganjaran secara percuma setelah menjawab 2 soalan trivia dari PAOB.


hadiah tempat kedua

tiada


hadiah tempat pertama

makan malam bersama PUYOL di arena of star KAFETERIA cengal.
10 mata ganjaran tanpa teragak agak.
salinan surat beranak PUYOL secara percuma.


TEMPAT TERHAD JADI TUNGGU BAPAK LAGI???CEPAT.


ok la..gua dah malas nak cerita lebat..sebenarnya member gua buat bisnes air tin saja..keh2..kalau nak ,datang la bilik 214,L28..chill~



Wednesday, July 28, 2010

PeRkHiDmAtAn BaS pAliNg JaNtAn DiDuNiA



2003
-tengah hari,tengah rembang, tengah panas dunia,
-syarikat bas berenti berenti patt hup masjid tanah-bandar melaka.

gua jalan balik sekolah macam orang gila tengah kebulur gila.songkok gua tanjakkan keatas sikit sampai nampak ubun ubun.trend pakai songkok macam tu memang tengah menular selaras norma komuniti sekolah menengah.kalau dalam kelas pulak trend simpan songkok bawah meja memang "looking good" habis, disusuli dengan trend kena pelempang dengan ustaz sebab tak pakai songkok adalah ending yang tak berapa hero bagi budak budak tingkatan dua..

ahh gua bukan nak cerita pasal songkok..


gua kena cepat balik sebab gua tengah lapar nak mentekedarah.perut gua pulak buat liveconcert sambil darah naik ke kepala bukak cerita nasik lauk ayam masak toyu dengan milo gua simpan dalam peti ais pagi tadi.


sampai saja bus stop gua tunggu bas macam biasa..tengah panas terik dengan bas yang tak ada disiplin digandingkan pulak dengan perut gua yang dok berzapin,memang kompilasi terhebat untuk gua tomoih ke depan bila bila masa saja.

*

*
gua naik bas ikut pintu tengah sambil mata melilau cari seat belakang yang masih teruna. Pada hemat gua mak budak saja naik ikut pintu depan..gua duduk belakang brader pakai baju undertaker..kiri kanan gua budak sekolah sungai udang..2 2 baju masuk dalam tapi duduk seat belakang..nak nampak brader2 tapi tak real langsung..


brader pakai baju undertaker tadi tiba-tiba turning kepala tengok gua..muka ganaz gila,parut jerawat merata rata.tapi gua langsung tak goyang. apahal budak ni,nak ajak gua lawan makan nasi ka...habis saja gua berhalusinasi terus dia sound gua serta merta.

brader undertaker=>woi budak,lu ada 50 sen tak?

gua=> tak de..gua jawab rileks macam dean dalam cerita supernatural.

brader undertaker=>lu cakap betul betul,kalau gua jumpa habis lu gua tapau..

gua=> iye takde,..kali ni keadaan lebih serius tapi masih dalam kawalan.

brader undertaker seluk kocek seluar gua,kiri kanan..-tak ada.
dia seluk pulak poket baju sekolah gua sampai nak rabak..pun tak ada..gua nampak dia dah mula gelabah..dia pandang tepat mata gua..

dia tarik songkok gua,dari celah songkok dia tarik 1 ringgit malaysia...
ahh sudah..

brader undertaker=>ni apa?

gua=>..err..lu cakap lu nak 50 sen,mana gua ada.

*


*

*

*

hari tu gua belajar 2 perkara,

seronok gila kena pelempang tangan kiri dari seorang brader.
nyaman sangat kena maki dengan drebar bas sebab tak bayar tambang.

hari gua rosak teruk!







Saturday, July 24, 2010

Lunamaya berketurunan sabak bernam??gua tak tipu..




"truutt truutt"
ahh rakyat mana pulak mesej gua tengah hari macam ni..
gua slide henset dengan sekali henjut lantas picit punat view..

lelaki L28=> bro,lu download apa-apa benda kat mana?


gua => apa-apa menatang apa?lu nak download apa?



lelaki L28=>err LUNAMAYA...



gua geleng kepala...gua pandang kiri kanan..budak sabah dengan budak kedah melenggang kemas disebelah gua macam tak ada masalah..gua tarik napas dalam dalam...sedikit sebanyak gua beristighfar..gua taip pelan pelan,gua tekan send..

**

**

**
gua reply=>http//www.imammuda.com/


gua gelak mengekek..kalau semua pihak letak tanggungjawab mentarbiyah atas bahu gua,barai la gua..bila masa gua nak handle makan minum kucing gua.cuba cakap...eeeee....tak suke taw..

Thursday, July 22, 2010

putera kucing



Zaman engkau orang besar-besar beg sekolah dulu,sebelum membuta mesti korang semua jenis berlagak anak orang kaya baca cerita dongeng yang entah apa apa kan?kalau yang pattern lembab pulak tunjuk macho ambik buku "fairytale" walhal sepatah haram tak paham..nak nampak cool punya pasal,hal ehwal mengaji gua tak tau pi mana...time berkumandang waktu rehat masing masing gelabah puyuh pecah masuk perpustakaan buat-buat baca cerita fairytale depan budak baru kelas sebelah...


Tahun 90-an cerita "cinderella" tercicir croc sebelah memang tengah berbisa,cerita "jack and the beanstalk" pun tengah naik menyucuk..gua sendiri jadi tak senang duduk kalau tak habis tengok gambar sambil mengangguk2 kepala konon paham plot cerita..semangat memang kena waja habis..cerita arnab dengan kura kura lawan lari terus gua tolak tepi..baru england orang kata..


antara buku cerita yang gua sempat sambar dari kenalan lama gua adalah cerita prince of frogs atau pun dalam dialek kelantan putero katok..bagi gua cerita macam ni lebih sesuai dengan identiti gua selaku hero kampung yang berstamina serta boleh diharap..keselamatan kampung,keharmonian budak budak serta kerja kerja ukhwah tergalas kemas diatas bahu gua atas nama hero berotot dimana mana..tu tahun 90-an memang gua dikira putera katak tapi sekarang...


2010

kalau ditakdirkan gua ni seekor kucing gua akan pilih untuk jadi kucing jantan yang paling berkaliber..klimaks kejayaan gua boleh diukur dari segi tangkapan tikus sehari hari..segala tangkapan akan dibuat berdasarkan aduan orang ramai serta kerjasama pihak majlis..hasil tangkapan akan gua kongsi dengan bini gua-cik daisy..cik daisy merupakan kucing berbulu gebu bermata biru berbaka melayu..memang menawan bila digayakan dengan rantai loceng beriben merah jambu..


sungguhpun cinta gua dengan cik daisy kekal harmoni namun apakan daya..gua dan cik daisy dipisahkan oleh sangkar kejam..sehari hari gua akan datang menemani cik daisy didalam sangkar..gua akan ceritakan pada dia segala perkara yang indah indah..sampai gua terlelap dan bangun semula pabila sampai waktu tengahari..menu juadah tengahari cik daisy gua makan bersama sama..bukan senang gua nak makan frieskies,hari hari gua bantai tikus pasar saja..


apa saja rintangan gua hadapi dengan cik daisy,guruh kilat petir ribut gua tetap temankan cik daisy. gua tawu cik daisy takut guruh..terketar ketar dalam hujan lebat gua cari surat khabar buat selimut..setiap malam sebelum gua tidur gua berharap agar cik daisy akan hidup bersama sama selamanya dengan gua..tangan gua julurkan masuk kedalam sangkar supaya senang cik daisy kejutkan gua andai ada ular yang cuba cuba masuk kedalam sangkarnya..

saban malam gua temankan cik daisy dibawah langit yang berbintang bintang..embun yang menitis nitis gua hadapi tanpa sweater adidas mahupun naiki..cinta gua pada cik daisy bukan macam cinta ahmad idham pada haliza misbun ,bukan jugak macam cinta tiz zakiah pada remy ishak tapi cinta gua cinta abadi,,


setiap pagi jugak gua akan dihambat oleh tuan cik daisy,anak2nya yang masih lagi mummayiz juga sering menggilis gua dengan roda basikal..kadang kadang sampai berdarah darah kepala..bila gua sudah sembuh gua datang balik dengan kaki capik dan ekor yang bengkok..demi cinta gua pada cik daisy tiap saat gua hadapi dengan teguh..

Kalau tuan cik daisy balik kampung,gua akan ke padang sekolah belakang masjid sana mencari belalang untuk bekalan makanan cik daisy.habis gatal gatal badan gua kena miang lalang..kalau nasib tak baik bontot gua kena lastik dengan anak anak india dekat jalan depan perumahan..sakitnya tak payah cerita la,kentut pun dah lari rentak...malamnya cik daisy mengopek belalang seperti makan kuaci cap bunga didepan gua...sambil makan sambil mengiau tanda sedap gila..gua senyum saja...

Angin malam bertiup sejuk seperti biasa namun cinta gua pada cik daisy tak pernah dingin..masih hangat seperti dulu...dalam kedinginan malam gua terlelap..menunggu esok yang penuh bermakna bersama cik daisy.

pagi itu


tiba tiba


datang tuan cik daisy menghambat gua dengan kayu golf,kepala gua dipalu bertalu talu..darah memercik2 terkena bulu cik daisy...kaki gua terkulai layu..segenap dunia menjadi malam...tanpa belas kasihan dada gua dipijak berkali kali...stamina gua hilang..gua sudah tak berdaya untuk lari...tulang rusuk gua berselisih,sakitnya tuhan saja yang tahu..air mata gua mengalir sayu dengan mata tertutup rapat..."kucing sial!!!"jerkah tuan cik daisy..suara gua tertampan di kerongkong..nafas mula berombak rombak...langit biru semakin mengecil.....perut gua dipijak pijak..dalam kepayahan gua hulurkan tangan kedalam sangkar..impian gua hanya mahu bersama cik daisy hingga akhir hayat..gua gagahkan kudrat seekor kucing...


sadenli....


**

**

**

*

bersambung..gua kena la saspen sikit..